'Ons werk gaat altijd door'

28-12-2021

Je ziet hem niet en je hoort hem niet. In die zin is André de Jong (54), werkzaam bij KLM op Schiphol, met recht een stille kracht. Over een allround technicus die zijn droom leeft. “Geen dag is hetzelfde.”

Een vroege ochtend op Schiphol. Vliegtuigen uit alle windstreken dalen als André de Jong op de productievloer van KLM Catering Services (KCS) zijn blik werpt op een enorme lopende band. “Eén kleine storing en we komen meteen in actie”, zegt hij, met passie in zijn ogen. “Dat typeert ons werk: je weet nooit hoe je dag zal verlopen.”

Allround technicus, zo luidt de functietitel officieel. Maar goed beschouwd is André veel meer dan dat. Samen met zijn collega’s staat hij aan de basis van elke inkomende en uitgaande vlucht. Dat wil zeggen: KCS zorgt zeven dagen per week voor alles wat passagiers aan boord nodig hebben van maaltijden en drankjes tot non-foodproducten - en verwerkt later ook het daaruit voortvloeiende afval. In het specifi eke geval van André en zijn team geldt dat zij de verantwoordelijkheid dragen voor de technische ondersteuning. “En dat moet je echt in de breedste zin van het woord zien”, zegt de medewerker uit Boskoop. “We vervangen een kapotte schroef van de afwasmachine, maar zorgen er ook voor dat de computersystemen blijven draaien.”

Hygiëne voorop

Al twintig jaar werkt hij voor het bedrijf dat naar eigen zeggen ‘in zijn hart zit’. En vandaag leidt hij zijn bezoek door het indrukwekkende pand, gelegen op een van Europa’s grootste luchthavens. André draagt een blauwe overall, veiligheidsschoenen en een haarnet. Veiligheid en hygiëne staan immers voorop bij KCS. “En zo is het ook op eerste of tweede kerstdag, op oudejaarsdag of met Pasen”, vertelt de 54-jarige, aan de MTS afgestudeerde Zuid-Hollander. “Het werk gaat hier 365 dagen per jaar door.”

Het is een mooi gezicht, de begeesterde wijze waarop André een impressie geeft van het productieproces. Elk kiertje en gaatje van het bedrijfspand kent hij. Van de plekken waar de broodjes en limonade voor in het vliegtuig worden ingepakt tot aan de koel- en vriesruimten. En van de afdeling afvalverwerking tot aan de gedeelten waar de dagverse maaltijden worden bereid. Dat moet ook wel als je, zoals hij en zijn team, moet inspringen op de momenten dat dit noodzakelijk is. “Je kunt je voorstellen dat het niet prettig is als de stroom van een willekeurig apparaat uitvalt op een moment dat even verderop de vliegtuigen op catering-bevoorrading staan te wachten”, zegt hij. “Dan zijn we er onmiddellijk en zorgen we voor een snelle oplossing.”

Maar hij en zijn collega’s doen eindeloos veel meer. Een korte samenvatting van wat zijn werk allemaal kan inhouden: onderhoud en keuring van de apparaten, besturingssystemen optimaliseren en het (her)programmeren van computers. Dit allemaal met als uiteindelijk doel om de tienduizenden passagiers die dagelijks gebruikmaken van de vluchten een zorgeloze reis te bieden. In de meest letterlijke zin voldoet André daarmee aan het criterium van de ‘stille kracht’. Want, stelt hij: “Niemand die ons hoort, niemand die ons ziet.” Maar, voegt hij eraan toe: “Die volgende vlucht staat altijd weer te wachten. Stilstaan is er dus nooit bij.”

9/11

Toch kan het voorkomen dat het productieproces opeens een andere wending krijgt. Feilloos herinnert André zich 9/11 nog, de dag in 2001 dat twee vliegtuigen zich in het World Trade Center boorden. Opeens vlogen er geen toestellen meer naar New York, waardoor ook de bevoorrading ervan stil kwam te liggen. Zoals een hevige storm of een dichte aswolk er eveneens toe kunnen leiden dat er geïmproviseerd moet worden. Om nog maar te zwijgen over de coronagolf, die ervoor zorgde dat er een fl inke poos minder gevlogen werd. “Geen dag is hetzelfde, dat maakt dit werk zo bijzonder”, zegt André. “Ik zou me geen fi jnere baan kunnen voorstellen.”

In de nieuwe editie van de Horeca Info alle informatie over agressie op de werkvloer. Sinds de start van de coronacrisis is het aantal meldingen flink toegenomen. Ook gaan we in gesprek met diverse medewerkers uit de nachthoreca en hoe zij omgaan met de situatie in de horeca.

Download de nieuwste editie hier.

Inloggen Mijn FNV Catering

Wachtwoord vergeten?
Nu registreren.