De flexibilisering van de arbeidsmarkt komt door imitatiegedrag, zegt arbeidssocioloog Fabian Dekker. Op termijn holt dat het verdienmodel van bedrijven uit.
Blijft de flexibele arbeidsmarkt zo hard groeien als de afgelopen vijftien jaar, dan holt het gros van de Nederlandse bedrijven zijn geheugen en dus zijn verdienmodel uit. Dat zegt arbeidssocioloog Fabian Dekker naar aanleiding van nog te verschijnen onderzoek van zijn hand. "De vraag is of we op deze manier concurrerend blijven met het buitenland. Bedrijven hebben kennis nodig om te groeien. Voortdurend voor de goedkope oplossing kiezen, staat haaks op innovatie op de werkplek. Dan richt je je economie steeds meer in als een lagelonenland."
Dekker vroeg ruim 650 directieleden en managers naar hun beweegredenen om meer flexibele contracten te verstrekken. Wat bleek? Met concurrentiedruk heeft de wildgroei aan flexcontracten weinig te maken, zegt Dekker.
Lees verder op Trouw
BezoekadresVeluwezoom 5
1327 AA Almere
Naar de uitgebreide
contactpagina
©2024 Alle rechten voorbehouden FNV Catering.
Design by Gedachtegoed. Built by Mediacode.
We wijzen je op ons privacybeleid en onze voorwaarden.
Inloggen Mijn FNV Catering