Update III onderhandelingen cao catering-hospitality en inflight

19-02-2024

Arbeidsvoorwaarden in gevaar


De 4e onderhandelingsronde op donderdag 15 februari is zeer moeizaam verlopen. De discussie gaat voornamelijk over de wens van werkgevers om naar één arbeidsvoorwaardenpakket te gaan. Het is nadrukkelijk de bedoeling van werkgevers om Deel A (van toepassing op werknemers die vóór 1 april 2022 in dienst waren) in de (nabije) toekomst af te schaffen. Dit willen werkgevers verplichten, dus van een vrijwillige keuze van de werknemer zou dan geen sprake meer zijn.

FNV Catering is hier fel op tegen en stelt voor om Deel A in stand te houden en Deel B aantrekkelijker te maken om naar over te stappen. Dit moet dan altijd een vrijwillige keuze blijven van de werknemer. De onderhandelingen lijken op dit punt vast te lopen.

​Hoe kijk jij aan tegen het voorstel van werkgevers? Laat weten wat jij vindt, dan nemen we dat mee tijdens de volgende onderhandelingen van dinsdag 5 maart. 

 


Werkgevers snappen dat er zaken zijn die voor medewerkers in deel A waardevol zijn en mogelijk een drempel vormen om nu naar deel B over te stappen. Daarom willen ze graag van ons weten welke regelingen structureel in deel B vastgelegd moeten worden om dit voor medewerkers juridisch en ook qua gevoel te borgen. En of dit dan alleen voor medewerkers die nu in deel A zitten van toepassing moet zijn of voor alle medewerkers zou moeten gelden.

Werkgevers willen voor medewerkers in deel B de loonsverhoging toepassen zoals in de horeca-cao is gedaan. Omdat het loongebouw van deel A daar iets afwijkt, wordt voor die medewerkers de volgende gedifferentieerde verhoging voorgesteld op basis van het loon op 31 december 2023:


Voor wat betreft de looptijd van de cao stellen werkgevers voor om één jaar aan te houden.

Wat vind jij?
Dinsdag 5 maart is een nieuwe onderhandelingsronde voor de branche-cao gepland. Dan is het de beurt aan vakbonden om hun (tegen)bod op tafel te leggen. Hoe kijk jij aan tegen de voorstellen van werkgevers en met name  het grootste struikelblok wel of niet behoud van arbeidsvoorwaarden deel A en de vrijwillige keus van werknemer om wel of niet over te stappen? Stuur ons een e-mail


Onderhandelingen inflight

Vakbonden en werkgevers hebben uitgebreid gesproken over het aantal vluchten, de verloopcijfers en de benodigde aantallen medewerkers. Het herstel na de pandemie verliep sneller dan verwacht. Om deze groei bij te houden is er te weinig personeel. Dit wordt verergerd door de krapte op de arbeidsmarkt en de bestaande arbeidsvoorwaarden. Dat maakt werving moeilijk en verhoogt de werkdruk voor huidige collega’s.

Hoe kan inflight aantrekkelijker worden om de verwachte groei in 2024 te realiseren? Wij hebben onderzoek gedaan naar andere cao’s op Schiphol. Hieruit blijkt dat door een aantrekkelijk pakket van arbeidsvoorwaarden wij we de concurrentie op de arbeidsmarkt kunnen bijbenen. Dit betekent dat de salarissen moeten worden verbeterd en een loonsverhoging dit jaar nog.

Bekijk hieronder de tabel cao-vergelijking

Op 22 februari en 7 maart praten we weer verder met de werkgevers over de inflight.

Inloggen Mijn FNV Catering

Wachtwoord vergeten?
Nu registreren.